T h a n k . y o u . f o r . v i e w i n g . r e a d i n g . a n d . f o l l o w i n g .

m y . l i t t l e . b l o g . . M u c h . a p p r e c i a t e d . .


Goodnight comments

Backstabber or 2 face?

Sama je kan maksud dia? Lebih kurang la. Lately aku banyak dengar pasal hal tu. Di sekeliling kawan² baik aku. Humm. Kadang² bertanya jugak aku, aku ke orang tu? Manusia kan? Tak pernah realised ape yg kita buat kadang² boleh menyakitkan orang lain. If that thing happen because of me, than i request a thousand appologise..

So, aku pon sempat la googles tadi, searching for meaning of backstab and two face. And here the results :

two faced means : deceitful, insincere and hypocritical. - mark by deliberate deceptivenes especially by pretending one set of feelings and acting under influences of anothers.
link : www.thefreedictionary.com/two-faced

Back stab means : to attack (someone) unfairly, especially in an underhand, deceitful manner or for me, in other words betray or traitor.
link : www.thefreedictionary.com/backstab

By the way, aku ade google jugak pasal "HOW TO DEAL WITH BACKSTABER".. i tod nak copy and paste, tapi netbook ni bangang. Tak bole plak. Hummm. Takpe la. So aku tulis summary je la. Ape yang aku faham la.

Well, dalam web tu dia ada bitau;

"jangan lari dari masalah. Cuba cari jalan penyelesaian untuk handle situasi tu dengan cara kita sendiri. Cari lebih banyak kawan dan jgn terlalu rapat lagi dengan backstaber. Cuba untuk tidak berkata perkara² negatif berkenaan backstaber dan terus menggunakan bahasa yang sopan dan diterima baik oleh semua orang. Always berdiri tegak dengan satu kaki kehadapan untuk menunjukkan bahawa kita ni confident dengan ape yang kita buat dan jangan ambil kira masalah itu sebagai peribadi tetapi kita seharusnya lebih kuat dan yakin."

Aku faham takde sape pon yg bole terima bile kedua² perkara tu jadi kat diri sendiri. Aku rasa pon aku tau yg aku dikhianati. Orang tak berhenti² cakap buruk pasal aku. I know that. :) Allah berikan kite sense kan? Aku dah lame tau, cuma malas nak amek pusing. At first yes, ase macam nak melenting bile tau. Sebab aku ni tak pasal² jadi bahan kutukan and people easily judge me without asking what i've been through. Then, Pelangi kata, buat bodoh je dengan sume tu. Tak payah nak fikir dan amek pusing sangat ape yang orang nak kata. Yang pasti, aku tau, aku tak buat benda² tu suma. Tapi sekiranya betul berlaku, tu memang diluar kawalan dan aku sedia mintak maaf.

Aku jugak jadi malas nak amek tau hal orang lain. Biar aku dengan dunia aku dan Pelangi. Lebih indah dan lebih senang hati dari fikir politik antara sesama kawan yang rapat. Tak perlu nak amek pusing benda² sbb Allah SWT Maha Adil. Kalau kita x buat, x perlu melenting. Berdiam diri, berharap serta berdoa supaya orang yang mengutuk kita tu akan sedar suatu hari nanti. Tak guna juga jadi Api dalam Sekam atau Gunting dalam Lipatan. Tak mendatangkan hasil kepada sesiapa pon. Dan aku jugak ingatkan diri sendiri supaya jangan Tikam Kawan dari Belakang atau Jadi Talam Dua Muka. Takde orang yang akan suka. Perit rasanya bila jadi mangsa dan perit rasanya bile kita jadi pemangsa yang dah kantoi seterusnya turut menjadi mangsa. Sakit. So, kesimpulannya, jangan buat benda jahat pada kawan kita sendiri. Tak baik. Atau jangan cuba melaga² orang. Kesusahan orang mungkin kita akan nampak hasil dari lagaan tu, tapi, Bala atau musibah yang Allah SWT nak bagi kat kita pulak, kita takkan tau kan?

Jadi, hargai diri sendiri, doakan kebahagian semua kawan² terdekat, supaya kite semua sama² beroleh kebahagian. Tak rugi buat baik dengan orang. ^__^

With
b u l a n

No comments:

Post a Comment